Witaj Gościu, tutaj możesz się zarejestrować i uzyskać pełny dostęp na tej stronie
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

RCTANK.PL forum modelarskie czołgi RC

Czołgi RC w skali 1:16, 1:10, 1:6; Tamiya, Heng Long i inne

Ogłoszenia





Teraz jest 29 mar 2024, o 01:41

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Regulamin działu


Kliknij, aby przejrzeć regulamin



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 192 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 mar 2018, o 09:48 
Offline
podpułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 36

Dołączył(a): 7 sty 2014, o 18:21
Posty: 4104
Lokalizacja: Piotrowice koło Zatora ;)
Podziękował : 30 razy
Otrzymał podziękowań: 305 razy
Google Chrome Mobile 65.0.332 Google Chrome Mobile 65.0.332
Android Android
Screen Resolution: 360 x 640 360 x 640
Model: ze mnie :P
Hmm jestem ciekaw jakim cudem gąsinica (ta luźna) obracała się do tyłu, mając do pokonania opór przekładni i hamulec? Przecieź musieli używać hamulca, żeby nawracać w miejscu (jak teciaki czy kawulce), bo w przeciwnym wypadku czołg pojechałby do przodu (nawet na jedej gąsienicy - przykład Kirkowego KT, w którym drugi silnik "nie ma siły" zatezymać trakcji i dlatego nie skręca podczas jazdy)
Kolejna rzecz : Kaczor wrzucił świetny filmik pokazujący to "zjawisko" (dzięki :ok ), na którym wyraźnie widać jak gąsienice z podobną prędkością się obracają w przeciwnych kierunkach.
Na Bytomiu nie było trójek czy czwórek, a temat się tyczy gebelskich maszyn 2go wojennych, a nie alianckich czy kacapskich...
Zresztą gdzieś czytałem, że przekładnie umożliwiające ten manewr były stosowane "od" Panter czy Tigerów I.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 mar 2018, o 09:56 
Offline
podpułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 36

Dołączył(a): 16 cze 2013, o 19:14
Posty: 3945
Lokalizacja: Szczyrk
Podziękował : 103 razy
Otrzymał podziękowań: 141 razy
Google Chrome Mobile 65.0.332 Google Chrome Mobile 65.0.332
Android Android
Screen Resolution: 360 x 640 360 x 640
Model: IS-7 drukowany
Abrams SEP Tusk
Maus
SU-152
Jagdtiger
Heheh chłopy. Może w tym KT zamontowali bebechy z Pattona i się mógł obracać na dwóch :szydera

_________________
Nasz FB: https://www.facebook.com/rctankpl/


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 mar 2018, o 10:17 
Offline
Avatar użytkownika

Wiek: 40

Dołączył(a): 25 lut 2013, o 12:22
Posty: 3340
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 83 razy
Otrzymał podziękowań: 148 razy
Google Chrome Mobile 52.0.274 Google Chrome Mobile 52.0.274
Android Android
Screen Resolution: 1024 x 1820 1024 x 1820
Model: Tiger I 1331
King Tiger 222
M1A2 Abrams SEP
Film z Tigerem II jasno pokazuje możliwość obrotu tego pojazdu za sprawą przeciwstawnego biegu gąsienic.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 mar 2018, o 10:26 
Offline
podpułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 36

Dołączył(a): 7 sty 2014, o 18:21
Posty: 4104
Lokalizacja: Piotrowice koło Zatora ;)
Podziękował : 30 razy
Otrzymał podziękowań: 305 razy
Google Chrome Mobile 65.0.332 Google Chrome Mobile 65.0.332
Android Android
Screen Resolution: 360 x 640 360 x 640
Model: ze mnie :P
Ja tam i tak mam "czyste" sumienie, bo wersja mojej eFki vel "Pantery Sportowej" to w dużym stopniu SciFi, więc i napęd parowy z przekładnią automatyczną, bezstopniową mogę se "prawnie zasymulować" :figa :jezor :szydera


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 mar 2018, o 10:52 
Offline
generał brygady
Avatar użytkownika

Wiek: 46

Dołączył(a): 18 maja 2013, o 14:25
Posty: 6523
Lokalizacja: Świdnica
Podziękował : 268 razy
Otrzymał podziękowań: 278 razy
Firefox 59.0 64 bits Firefox 59.0 64 bits
Windows 7 (Seven) 64 bits Windows 7 (Seven) 64 bits
Screen Resolution: 1280 x 720 1280 x 720
Model: Szpetman "Żądło"
Utopia "PL-01"
Konstrukcyjnie było to do zrealizowania jednak dosyć kłopotliwe, dlatego nie stosowano tego w innych czołgach. Dodatkowo jak już wspomniano wcześniej, opory przy takich manewrach niszczyły przekładnie więc stosowanie takiego mechanizmu rodziło wiele dużych problemów. Natomiast obrócenie czołgu w walce w ten sposób jest rzadko występującym przypadkiem i obrót na jednej gąsienicy jest wystarczający. Nawet czołgi serii T72,80 i 90 nie posiadują takiego mechanizmu bo jest on skomplikowany i awaryjny. I jeszcze jest kwesta ściągania gąsek z trakcji które przy takich manewrach często się zdarza.

Sam mechanizm jest dosyć prosty, oparty na układzie dyferencjału i dodatkowego sprzęgła. W momencie normalnej jady strumień mocy jest przekazywany bezpośrednio na obudowę dyfra i z stamtąd rozdzielany na poszczególne strony gąsienic i sprzęgła/ hamulce a potem zwolnice (rys.1). Prawie jak w samochodzie. Natomiast przy ekstremalnym skręcie (obrót w miejscu) strumień mocy jest przekierowywany na jedno z kół różnicowych dyfra i poprzez satelity w swobodnie obracającej się obudowie dyfra na drugie koło różnicowe (rys.2). W tym momencie następuje zmiana kierunku obrotu drugiego koła co powoduje że każde wyjście ze skrzyni biegów obraca się w inna stronę. Aby to działo wymagane jest dodatkowe sprzęgło/ rozdzielacz miedzy skrzynią biegów a dyferencjałem. Największą wadą jest przekazywanie całego momentu poprzez dyfer, bo satelity to najsłabsze miejsce układu. No i dodatkowe sprzęgło to też "koń trojański" bo jest bardzo mocno wysilone.
:england


Załączniki:


_________________
Per aspera ad astra !


http://www.ipmspolska.org.pl/
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 mar 2018, o 11:07 
Offline
kapitan
Avatar użytkownika

Wiek: 63

Dołączył(a): 14 sie 2015, o 17:02
Posty: 2392
Lokalizacja: Ciechanów
Podziękował : 178 razy
Otrzymał podziękowań: 88 razy
Firefox 59.0 64 bits Firefox 59.0 64 bits
Windows NT 64 bits Windows NT 64 bits
Screen Resolution: 1366 x 768 1366 x 768
Kaczor napisał(a):
Tygrys II na pewno też tak umiał (przewinąć do 1:56).

Przyjrzyj się synu dokładnie czy obraca się wokół osi czy mimo wszystko jedzie po łuku!To potwierdza to o czym pisałem wcześniej!

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Kaczorowski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 mar 2018, o 11:15 
Offline
generał brygady
Avatar użytkownika

Wiek: 46

Dołączył(a): 18 maja 2013, o 14:25
Posty: 6523
Lokalizacja: Świdnica
Podziękował : 268 razy
Otrzymał podziękowań: 278 razy
Firefox 59.0 64 bits Firefox 59.0 64 bits
Windows 7 (Seven) 64 bits Windows 7 (Seven) 64 bits
Screen Resolution: 1280 x 720 1280 x 720
Model: Szpetman "Żądło"
Utopia "PL-01"
Cytuj:
Przyjrzyj się synu dokładnie

Do kogo była ta uwaga :scratch

Chciałem wam nakreślić jak to mogło być zrobione, bo generalnie konstrukcji skrzyni biegów od Tygrysa nie widziałem. Nie napisałem że tak było, bo pewności nie mam, jednak jest to prawdopodobne bo mechanizmy takie były dobrze znane. A ogólne zasady mechaniki mają te same prawa nawet u "Fryców" ;)
Wydaje mi się że schemat wyjaśnia to dosyć dobrze mimo że jest uproszczony :scratch

To że gąska kręci się z nieco inną prędkością to nie problem ponieważ czołg był wyposażony w niezależne sprzęgła i hamulce więc można było różnicować prędkość nawet podczas obrotu wokół osi. Moment skrętny kompensował dyferencjał (tak jak w zwykłym samochodzie) :ok

_________________
Per aspera ad astra !


http://www.ipmspolska.org.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 mar 2018, o 11:25 
Offline
Avatar użytkownika

Wiek: 41

Dołączył(a): 6 sie 2015, o 14:01
Posty: 4190
Lokalizacja: Ciechanów
Podziękował : 103 razy
Otrzymał podziękowań: 200 razy
Firefox Mobile 59.0 Firefox Mobile 59.0
Android Android
Screen Resolution: 360 x 604 360 x 604
Model: Mark IV, Shermany: M4A3E4, M4A2(75), M4A1(76)W
To było do mnie, rodzonego syna :D


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 mar 2018, o 11:33 
Offline
generał brygady
Avatar użytkownika

Wiek: 46

Dołączył(a): 18 maja 2013, o 14:25
Posty: 6523
Lokalizacja: Świdnica
Podziękował : 268 razy
Otrzymał podziękowań: 278 razy
Firefox 59.0 64 bits Firefox 59.0 64 bits
Windows 7 (Seven) 64 bits Windows 7 (Seven) 64 bits
Screen Resolution: 1280 x 720 1280 x 720
Model: Szpetman "Żądło"
Utopia "PL-01"
:szoki

_________________
Per aspera ad astra !


http://www.ipmspolska.org.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 mar 2018, o 11:41 
Offline
kapitan
Avatar użytkownika

Wiek: 63

Dołączył(a): 14 sie 2015, o 17:02
Posty: 2392
Lokalizacja: Ciechanów
Podziękował : 178 razy
Otrzymał podziękowań: 88 razy
Firefox 59.0 64 bits Firefox 59.0 64 bits
Windows NT 64 bits Windows NT 64 bits
Screen Resolution: 1366 x 768 1366 x 768
madeira napisał(a):
Film z Tigerem II jasno pokazuje możliwość obrotu tego pojazdu za sprawą przeciwstawnego biegu gąsienic.

Tygrys 1 posiadał skrzynię biegów typu Maybach Olvar OG [B] 40 12 16 ,była to skrzynia preselekcyjna ,półautomatyczna o ośmiu biegach do przodu i czterech do tyłu. Kierowca wybierał odpowiedni bieg i puszczał gaz. Półautomat sterowany podciśnieniem przełączał bieg.Oczywiście w układzie były jeszcze hamulce i sprzęgła.W układzie kinematycznym nie ma dwóch nawrotnic umożliwiających ruch gąsienic jednocześnie w przeciwne strony.W całej literaturze którą posiadam i do której miałem i mam dostęp nie ma wzmianki o takich możliwościach jezdnych.Podobne napędy [bez półautomatu] miała większość ówczesnych czołgów ,angielskich i amerykańskich.W 7TP był podobny układ.Żaden z tych pojazdów nie kręcił bączków na asfalcie.Niemcy na pewno wykorzystaliby propagandowo takie możliwości.Z całym szacunkiem jest to mój ostatni wpis na ten temat bo dyskusja stała się zupełnie jałowa.Znaleź coś konkretnego to wrócę do dyskusji.Aktualnie Marco ma cały schemat kinematyczny tygrysa, skonsultuj się z nim.Z poważaniem i wielkimi gratulacjami za modelarską robotę w Bytomiu i nie tylko PrezesCKM.

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Kaczorowski


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 192 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL