RCTANK.PL forum modelarskie czołgi RC
http://rctank.pl/forum/

Napęd trochę większy niż zwykle
http://rctank.pl/forum/viewtopic.php?f=31&t=3146
Strona 1 z 1

Autor:  vanHasen [ 7 lis 2021, o 15:33 ]
Tytuł:  Napęd trochę większy niż zwykle

Są tacy co pytają czy jeszcze żyję. Żyję :) I dalej mi głupoty po głowie chodzą.

Jedna z tych głupot to kontynuacja hasła "Ilość jest jakością samą w sobie" - od dawna dumam nad większym modelem. A większy model potrzebuje poważnego napędu. I tak krok za krokiem w wolnych chwilach i w trakcie niedługich okresów spędzonych w tym roku w domu zmontowałem testowo zestaw z dwoma silnikami bezszczotkowymi 2,8 kW.

Na teraz mechanicznie nie jest to nic wysokich lotów - dwie przekładnie ślimakowe, chińskie gotowce zmontowane z silnikami do hulajnogi elektrycznej. Musiałem jedynie przetoczyć wały by jedno pasowało do drugiego, wyfrezować dwie płytki łączące. Plusem tego rozwiązania jest duży wybór przełożeń tych ślimacznic (1:5 do 1:80 w takiej samej obudowie), co za tym idzie łatwe dostosowanie do potrzeb modelu.

Gorzej z zasilaniem. Dwa silniki takich gabarytów potrzebują sporo prądu. Wg producenta w porywach do 120A... sztuka. To moim zdaniem sprawia że nie można użyć zwykłych akumulatorów ołowiowych. Nawet tego nie testowałem - od razu założyłem budowę baterii LiFePo4.
No i zmontowałem baterię 8S6P z ogniw 32700. W sumie bateria ma 25,6 V, 39 Ah i powinna byś w stanie dostarczać 216 Amperów (a chwilowo więcej). Ładowarka do niej daje 10A, więc teoretycznie czas ładowani pod 4h.
Żeby taką baterię zbudować musiałem się doktoryzować z podłączania BMS'a (Battery Management System), zgrzewania. Wydrukowałem na nią pudełeczko.
Wygląda na to że wcale to nie jest takie rocket science.

Wstępnie zestaw działa. Przede mną jeszcze podłączenie sensorów do regli (bo okazało się że wtyczki są inne) oraz programowanie regli (karta do programowania w drodze). Bez tego silniki mają spory cogging.
BMS to super sprawa (choć nietania) - to logika zarządzająca baterią, zarówno przy ładowaniu jak i przy rozładowywaniu. Na bieżąco monitoruje wszystkie parametry - stan baterii można podglądać przez odpowiedni programik na telefonie, który łączy się z BMSem przez bluetooth.

Puszka na ten napęd w skali 1:6... się rysuje. Bo mam za mało rozgrzebanych projektów ;)

Załączniki:



Autor:  adikx5 [ 7 lis 2021, o 20:12 ]
Tytuł:  Re: Napęd trochę większy niż zwykle

Są też dużo tańsze BMSy, bez wodotrysków w postaci łączności BT czy takich tam ;)
Wiem bo używamy w gokartach elektrycznych.
Które ESC w końcu kupiłeś?
Wydrukowałeś to na Chironie? <szok>

Autor:  vanHasen [ 7 lis 2021, o 20:41 ]
Tytuł:  Re: Napęd trochę większy niż zwykle

Tak, wiem że z BMSem pojechałem. Jednak ten mi pokaże ile Amperów tak na prawdę trzeba, nie stanowi on też części baterii - będę go mógł podmienić (jeśli kiedykolwiek do tego dojrzeję).

Regle na teraz są te z Hobby Kinga - X-Car Beast 120A. Jak piszę - tak prosto z pudełka, bez podłączonych sensorów mają czkawkę przy starcie. Do tego po naładowaniu baterii dziwnie się zachowują jak rozkręcę obroty na max, migają tak jakby było za niskie napięcie. Jak po wyłączeniu ochrony przed zbyt niskim napięciem to się nie zmieni to jestem psychicznie przygotowany do podmianki.
Doczytałem że te regle to przebrandowane ZTW, a ta firma ma też mocniejsze w swojej ofercie (i teoretycznie karta do programowania ta sama je obsłuży).

No a pudełko to robota Chirona, z dyszą 0,6 mm.

Autor:  wito06 [ 13 lis 2021, o 00:50 ]
Tytuł:  Re: Napęd trochę większy niż zwykle

Ciekawy jestem co to będzie :scratch

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/