Witaj Gościu, tutaj możesz się zarejestrować i uzyskać pełny dostęp na tej stronie
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

RCTANK.PL forum modelarskie czołgi RC

Czołgi RC w skali 1:16, 1:10, 1:6; Tamiya, Heng Long i inne

Ogłoszenia





Teraz jest 29 mar 2024, o 09:22

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Regulamin działu


Kliknij, aby przejrzeć regulamin



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: silniki
PostNapisane: 18 gru 2013, o 14:02 
Offline
pułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 43

Dołączył(a): 30 lip 2012, o 09:16
Posty: 4566
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 4 razy
Otrzymał podziękowań: 153 razy
Internet Explorer 8 Internet Explorer 8
Windows 7 (Seven) Windows 7 (Seven)
Screen Resolution: 1249 x 702 1249 x 702
Model: Leopard 2A5
T-34
Tiger I
"Can you imagine what I would do if I could do all I can?"
Sławku, a jak się wobec przekładni 1:19 mają silniki bezszczotkowe?
Różni ludzie radzili żeby używać ich ze względu na elastyczność, obroty itd itp.

Teraz do t-34 montuję dwa silniczki A3536 910v, które wg sprzedawcy mają po 550wat (chyba chińskich - wg opisów na zachodnich stronkach 470wat, 40 amper). Da się te waty jakoś sensownie zinterpretować?

_________________
Fotki z Saumur - viewtopic.php?f=78&t=1565


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: silniki
PostNapisane: 18 gru 2013, o 14:26 
Offline
st. chorąży
Avatar użytkownika

Wiek: 51

Dołączył(a): 21 gru 2011, o 22:12
Posty: 1081
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 15 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy
Safari Mobile 7.0 Safari Mobile 7.0
iPad iPad
Screen Resolution: 768 x 1024 768 x 1024
Silniki bezszczotkowe mają bez porównania większą sprawność niż szczotkowe :) po drugie, zasilanie traójfazowe pozwala osiągnąć dużo lepsze momenty obrotowe :)
Oczywiście, jeżeli tylko się da, to należy stosować silniki bezszczotkowe :) niestety głównym problemem jest sterowanie, najprostsze jest, konwencjonalne sterowanie plusem i minusem silników szczotkowych, w przypadku bezszczotek wypada niestety w naszym przypadku cala elektronika oryginalna bo nie da sie stwrować nią silnikami 3f, i to jest główny hamulec postępu, choć paradoksalnie, regulatory bezszczotkowe są tańsze niż szczotkowe :)
Co do parametrów tych silników to jest tak, należy ostrożnie podchodzic do parametrów podowanych przez kolegów Chin :) jak wiadomo, moc to iloczyn napięcia i natęzenia, przeważnie wiekszość tych silników to silniki lotnicze, tzw. outrunnery, ale są też bezszczotki samochodowe, czyli tzw. inrunnery. Silniki lotnicze zwykle mają napięcie nominalne na poziomie 2-4S więc jeżeli pomonożymy 14,8v razy np. 40A to wyjdzie nam dużo watow, to jest oczywiście moc szczytowa, tzw. pikowa :)
Dlatego też przy wynorze silnika bezszczotkowego należy kierować sie przede wszystkim trzema parametrami, kV - czyli liczba obrotów silnika na jeden volt zasilania, nominalnym napieciem zasilania, im wyższe tym silniki słabszy na mniejszych obrotach, optymalnie w naszych zastosowaniach 2-3S maks, i trzecim jest wielkość silnika, a dokladnie jego średnica, im większa, tym oczywiście silnik mocniejszy, zwłaszcza na wolnych obrotach, co jest ważna Konradzie w przypadku skręcania naszymi modelami :)
Prad podowany przez producentow służy głównie do dobory niezbednego regulatora, o prądzie nie mniejszym niz prąd silnika, oraz dobory pakietu zasilającego, czyli tzw. C np. na pakietach LiPo, 30C przy pakiecie 5000mAh oznacza, że pakiet moze wydać prąd chwilowy na poziomie 30x5A = 150A :)
I jednym z ważnych parametrów jest średnica osi silnika, bo potems ą problemy z zębatkami, typowy samochodowy standard to 1/8" czyli 3.17mm a w lotniczych 4 lub 5mm choć oczywiscie są na 2mm, 3 i inne :)
W twoim przypadku masz 910kV czyli przy zasilaniu 2S bedziesz miał 6734 obr na min podzielone przez przełozenie napędu, jeżeli chcesz osiągnąć 500 obr/min na kole to powinno być w okolicach 13:1, pamiętając, że to maksymalne obroty :)

Wieczorem moge napisać więcej bo są jeszcze silniki sensorowane i jest jeszcze jeden istotny parametr jak liczba zwojow silnika, ale teraz piszę z ipada i jest mi niewygodnie, przepraszam za błędy :)

Pozdr


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: silniki
PostNapisane: 18 gru 2013, o 14:39 
Offline
pułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 43

Dołączył(a): 30 lip 2012, o 09:16
Posty: 4566
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 4 razy
Otrzymał podziękowań: 153 razy
Internet Explorer 8 Internet Explorer 8
Windows 7 (Seven) Windows 7 (Seven)
Screen Resolution: 1249 x 702 1249 x 702
Model: Leopard 2A5
T-34
Tiger I
"Can you imagine what I would do if I could do all I can?"
Z ipada.. to i tak wyczyn :)
Kiedyś rozmawiając z wieloletnim praktykiem modelarstwa lotniczego dowiedziałem sie że outrunner do zastosowaniu w czołgu może być lepszy od inrunnera - właśnie ze względu na średnicę (która ponoć przekłada się na większy moment obrotowy) i łatwość jego osłonięcia.

Ale wracając do meritum - ta droga przy przeróbkach modeli HL raczej nie jest popularna, bo montaż bezszczotki oznacza konieczność kupienia sterownika "flex" oraz dwóch regulatorów.

_________________
Fotki z Saumur - viewtopic.php?f=78&t=1565


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: silniki
PostNapisane: 18 gru 2013, o 14:52 
Offline
st. chorąży
Avatar użytkownika

Wiek: 51

Dołączył(a): 21 gru 2011, o 22:12
Posty: 1081
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 15 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy
Safari Mobile 7.0 Safari Mobile 7.0
iPad iPad
Screen Resolution: 768 x 1024 768 x 1024
Dokładnie, jadnak nie oznacza, że nie możliwe, jak widać po Twoim przypadku spox


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: silniki
PostNapisane: 18 gru 2013, o 17:37 
Offline
chorąży
Avatar użytkownika

Wiek: 52

Dołączył(a): 8 sty 2012, o 20:20
Posty: 827
Lokalizacja: GDAŃSK
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 28 razy
Firefox 25.0 Firefox 25.0
Windows 7 (Seven) 64 bits Windows 7 (Seven) 64 bits
Screen Resolution: 1525 x 858 1525 x 858
Model: cokolwiek z IIWŚ, byle niemieckie
a miałem do sprzedania takiego Elmoda ostatnio to nikt nie chciał. W zasadzie za grosze :szydera

_________________
Sturmführer
Herr Engelbert von Smallhausen


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: silniki
PostNapisane: 18 gru 2013, o 18:08 
Offline
pułkownik

Wiek: 45

Dołączył(a): 23 paź 2013, o 08:41
Posty: 4882
Lokalizacja: u nas na BYTKOWIE! :D
Podziękował : 199 razy
Otrzymał podziękowań: 182 razy
Opera 12.16 Opera 12.16
Windows 7 (Seven) 64 bits Windows 7 (Seven) 64 bits
Screen Resolution: 1366 x 768 1366 x 768
Model: VI B Königstiger
VI A Tiger-w warsztacie naprawczym
Stug III-w budowie
Opel Blitz-wóz zaopatrzenia
Opel Blitz-wóz techniczny
Sd.Kfz. 3a-wóz warsztat naprawczy
Sd.Kfz. 9 FAMO w budowie
Yoga-pies :)
Sławek napisał(a):
Kevin, pisałem o tym w moim poście wyżej :)


Słusznie, przegapiłem.
Zrobił się ciekawy wątek. Czytam z zainteresowaniem!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: silniki
PostNapisane: 19 gru 2013, o 11:26 
Offline
pułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 43

Dołączył(a): 30 lip 2012, o 09:16
Posty: 4566
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 4 razy
Otrzymał podziękowań: 153 razy
Internet Explorer 8 Internet Explorer 8
Windows 7 (Seven) Windows 7 (Seven)
Screen Resolution: 1249 x 702 1249 x 702
Model: Leopard 2A5
T-34
Tiger I
"Can you imagine what I would do if I could do all I can?"
Hej,
Pytanie do bardziej doświadczonych - jak to jest z tymi silnikami szczotkowymi i doborem do nich regulatorów...

Chodzi mi o sytuację gdy podpinamy "mocny" silnik do regulatora o niskim amperażu - czy w takiej sytuacji jest ryzyko że coś spalimy?

Bo z moich eksperymentów wynika że w odwrotnej sytuacji (gdy regulator ma więcej niż trzeba amperów) to nic się złego nie dzieje.

_________________
Fotki z Saumur - viewtopic.php?f=78&t=1565


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: silniki
PostNapisane: 19 gru 2013, o 11:47 
Offline
st. chorąży
Avatar użytkownika

Wiek: 51

Dołączył(a): 21 gru 2011, o 22:12
Posty: 1081
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 15 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy
Safari Mobile 7.0 Safari Mobile 7.0
iPad iPad
Screen Resolution: 768 x 1024 768 x 1024
W sytuacji gdy regulator jest dużo mocniejszy niż silnik to przy dużym obciążeniu mechanicznym silnika, regiel może dać dużo prądu i spalić silnik. Gdy regiel jest slabszy od silnika to można w podobnej systuacji zjarać regiel na tzw. zawarciu na szczotkach komutatora :) i ta sytuacja występuje najczęściej :)
Generalnie regiel powinien być mocniejszy od silnika o około 30-50% (w natężeniu) :)

Pozdr


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: silniki
PostNapisane: 19 gru 2013, o 13:02 
Offline
pułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 43

Dołączył(a): 30 lip 2012, o 09:16
Posty: 4566
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 4 razy
Otrzymał podziękowań: 153 razy
Internet Explorer 8 Internet Explorer 8
Windows 7 (Seven) Windows 7 (Seven)
Screen Resolution: 1249 x 702 1249 x 702
Model: Leopard 2A5
T-34
Tiger I
"Can you imagine what I would do if I could do all I can?"
To teraz z innej beczki - myślę dalej nad tą interpretacją Watów (a uczyłem się o tym hohoho... dawno, więc każda korekta mile widziana).

Załóżmy że mamy dwa silniki bezszczotkowe o stabilnej mocy 100W sztuka (11,1V, 9A). Z racji tego że moc szczytowa jest (ponoć) ponad 4 razy większa - zakładam że to juz jest "moc na kołach".

Wat to dżul na sekundę.
Dżul to praca wykonana przez siłę o wartości 1 N przy przesunięciu "czegoś" o 1 m.
Newton... powiedzmy tak obrazowo że 1N to siła grawitacji działającej na ciało o masie 0,098kg (1kgf = 9,8N)

Czyli z tego mi wychodzi że dwa takie silniki będą w stanie w ciągu sekundy przepchnąć o metr "coś" pokonując opór równy pi razy drzwi 20kgf... Jeden dawałby 10kgf na stronę (to powinno wystarczyć na skręcenie...).
A metr/sekundę to już brzmi ok - to 3,6 km/h w 1:16, czyli w 1:1 57km/h.

Zróbcie sobie podobną wyliczankę dla słabszych silników - 2A, 7,4V (14,8W). Jak się nie walnąłem nigdzie to prawdopodobnie znając parametry elektroniki HL (obsługiwany amperaż na stronę) powinno dać sie oszacować graniczną wagę modelu, do którego się ona nadaje.

Ale to taka (moja) teoria, tutaj za to trochę praktyki - http://rc-panzer.xooit.com/t5944-Alumin ... m?start=40 (niestety nie mojej, polecam filmik)

Jednak jeśli silniczki bezszczotkowe rzeczywiście są w stanie dać te 470W.... to wyrwą one z plastikowej obudowy każdą przekładnię i zapytają gdzie ją wystrzelić...

_________________
Fotki z Saumur - viewtopic.php?f=78&t=1565


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: silniki
PostNapisane: 19 gru 2013, o 13:14 
Offline
st. chorąży
Avatar użytkownika

Wiek: 51

Dołączył(a): 21 gru 2011, o 22:12
Posty: 1081
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 15 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy
Safari Mobile 7.0 Safari Mobile 7.0
iPad iPad
Screen Resolution: 768 x 1024 768 x 1024
Silinki bezszczotkowe tej wielkości wyrzucą silniki szczotkowe klasy 280 z hl mniej więcej w okolice międzynarodowej stacji kosmicznej :)
To są silniki całkowicie nieporównywalne :)
A co do modelu wyliczeń, jestem pod wrażeniem spox niestety nie uwzględnia on strat w wyniku tarcia, przyciagania ziemskiego itp. ktore mogą sie wahać w przedziale 0-100% :)
W tym przypadku myslę, że mozna przyjąć spokojnie wskaźnik korekty na poziomie 60% podczas skrętu i 30% podczas jazdy na wprost :)

Co ciekawe, silnik bezszczotkowy inrunner klasy 540 o mocy 105W potrafi napędzić model 8x8 w skali 1:10 o wadze 7kg, średnicy koła 136mm i szerokosci 55mm, wklejony w błocie po ramę, i jeszcze przy tym wszystkim ukręcić wały, zmielić dyfry albo inne elementy napędu :)
więc jak widać 100W w jednym silniku trudno odnieść do 100W w innym :)

W tym wszystkim najważniejszy jest moment obrotowy silnika :)

Pozdr

Pozdr


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL