Witaj Gościu, tutaj możesz się zarejestrować i uzyskać pełny dostęp na tej stronie
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

RCTANK.PL forum modelarskie czołgi RC

Czołgi RC w skali 1:16, 1:10, 1:6; Tamiya, Heng Long i inne

Ogłoszenia
Wszystkiego najlepszego
pawel181981
pawel181981






Teraz jest 18 kwi 2024, o 10:13

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 7 sty 2017, o 17:59 
Offline
podpułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 36

Dołączył(a): 7 sty 2014, o 18:21
Posty: 4113
Lokalizacja: Piotrowice koło Zatora ;)
Podziękował : 30 razy
Otrzymał podziękowań: 305 razy
Firefox 50.0 Firefox 50.0
Windows 7 (Seven) 64 bits Windows 7 (Seven) 64 bits
Screen Resolution: 1280 x 1024 1280 x 1024
Model: ze mnie :P
I jedziemy w kółeczko - gdzie napisałem, że 100W wystarczy?
Silniki posiadają też coś takiego jak moment obrotowy (ten trzeba sobie policzyć) i to on jest w naszym czołgowym wypadku najważniejszy :) lub dobierać eksperymentalnie silniki (przy czym należy pamietać o tym co wcześniej napisałem) - nawet chyba vanMiszcz tak robił? :)

PS - przepraszam pomyliłem się - PEAK wynosi od 3s do 15s - przy czym zawsze przyjmuje się minimalną wartość 3s jeśli producent nie poda inaczej :)

PS2 (polystation 2 :D) kaj som? :D


Załączniki:

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 sty 2017, o 18:08 
Offline
plutonowy
Avatar użytkownika

Wiek: 48

Dołączył(a): 2 gru 2016, o 21:03
Posty: 282
Lokalizacja: Slaskie
Podziękował : 6 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Mozilla Mozilla
Android Android
Screen Resolution: 357 x 595 357 x 595
A gdzie ja napisałem, że Ty napisałeś iż 100W wystarczy?
Napisałem, że nie wiem jaka moc tych silniki ma być. Jesli do sprawnego napędu mojego modelu wystarczą silniki 100W, to mogą być te 100W, a jesli trzeba więcej, to więcej.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 sty 2017, o 18:20 
Offline
plutonowy
Avatar użytkownika

Wiek: 48

Dołączył(a): 2 gru 2016, o 21:03
Posty: 282
Lokalizacja: Slaskie
Podziękował : 6 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Mozilla Mozilla
Android Android
Screen Resolution: 357 x 595 357 x 595
Co znaczy "no-load current"?
Bo ta wartość jest w opisach silników niska.
Ta, jak się domyślam"load" jest dużo wyższa i zarówno w opisach, jak i z kalkulatora, na tyle wysoka,
że większość silników odpada.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 sty 2017, o 20:37 
Offline
plutonowy
Avatar użytkownika

Wiek: 48

Dołączył(a): 2 gru 2016, o 21:03
Posty: 282
Lokalizacja: Slaskie
Podziękował : 6 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Mozilla Mozilla
Android Android
Screen Resolution: 357 x 595 357 x 595
Uratowani bocian :yahoo
Zajrzałem po dłuższym czasie na stronę Elmoda żeby sobie odświeżyć i w opisie Pro:
30A peak EACH motor.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 sty 2017, o 21:24 
Offline
pułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 43

Dołączył(a): 30 lip 2012, o 09:16
Posty: 4569
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 4 razy
Otrzymał podziękowań: 154 razy
Google Chrome 55.0.288 Google Chrome 55.0.288
Windows 7 (Seven) 64 bits Windows 7 (Seven) 64 bits
Screen Resolution: 1920 x 1080 1920 x 1080
Model: Leopard 2A5
T-34
Tiger I
"Can you imagine what I would do if I could do all I can?"
Z silnikami i przekładniami jest tak że nikt nie da Ci gotowego rozwiązania - jeśli chcesz zrobić swój własny autorski model :) Im więcej zmienisz tym bardziej sklepowe gotowce NIE BĘDĄ pasować.
Oczywiście są wyjątki... w niemieckich sklepach pojawiają się zestawy silniki + przekładnie... ale stawiam że bez 300EUR do tematu nie podejdziesz.

Co do wniosków z dotychczasowej dyskusji nie zgodzę się co do jednego - definicji Wata, który jest inny w przypadku różnych silników. Wat to Wat, zunifikowana jednostka mocy, której metoda osiągnięcia może być tylko inna. No a moc to praca wykonana w jednostce czasu... a praca to siła powodująca przesunięcie o określony dystans. No i o to przesunięcie i siłę nam właśnie chodzi...
Czyli musisz wyjść od określenia jaki maksymalny dystans w jakiej jednostce czasu musi pokonać Twój czołg... a potem to już z górki ;)

Przy modelu 15kg to raczej nie radzę iść w silniki szczotkowe. Zatem wszuystko to co napiszę dotyczy silników bezszczotkowych.

Tak po kolei - musisz policzyć/przemyśleć różne rzeczy:
- jakie obroty maksymalne (na minutę) chcesz mieć finalnie na osi (czyli odpowiedzieć na pytanie jakie ma oryginał przy maksymalnej prędkości)
- jaką przekładnię potrafisz zrobić bądź masz. Jeśli jakąś adaptujesz, a nie znasz jej przełożenia to liczysz zęby, dzielisz, mnożysz - polecam zabawę z excelem :) w standardowych przekładniach HL powinno być przełożenie pod 1:40)
- jak już wydumasz przekładnię to.. musi się ona razem z silnikami zmieścić w budzie oraz oś musi wychodzić z niej tak by koło napędowe było w odpowiednim miejscu. Nie zawsze jest to takie oczywiste :)
- zadecydować jakie zasilanie wybierasz - 2s czy 3s. Generalnie chodzi o to ile max Volt będziesz miał. Drugą kwestią jest takie dobranie zasilania by miało wystarczającą wydajność by zasilić napęd,
- znaleźć silnik, którego kV pasuje do poprzednich założeń. kV określa o ile obrotów/min przyspieszy silnik gdy napięcie zasilania wzrośnie o 1V

Powiedzmy że potrzebujesz max 400 obrotów/minutę. Załóżmy że masz przełożenie 1:40. Więc potrzebujesz silnika, który przy max napięciu da ci 16 000 obrotów/min.
Teraz załóżmy że chcesz mieć 2s - czyli 7,4V. Dzielisz 16 000 / 7,4 = 2160. Czyli teoretycznie potrzebujesz silnika około 2100 kV.

Kolejna sprawa to moc - silniki o tym samym kV mogą mieć różną.... tu ciężko jednoznacznie coś doradzić. W moim 8-kilowym teciaku mam dwa EMAX GT2215 905KV - po 280 Wat każdy (przełożenie 1:20, zasilanie 2S 7,4V). W 14 kg Tygrysie mam 2x550 Wat (przełożenie 1:40). Generalnie - im większe opory (masywne gąsienice, dużo kół, duży wymiarowo model, duża masa modelu, duża powierzchnia styku z podłożem) tym większa moc jest potrzebna - przełoży się ona przy tym samym kV na większy moment obrotowy. Outrunnery zwykle mają moment obrotowy większy niż inrunnery.

No i ważna sprawa - dobierając silnik do gotowej przekładni musisz być w stanie przełożyć na jego oś zębatkę atakujacą. Czyli musisz mieć jakiś warsztacik i średnica wału musi być conajmniej podobna.

Elektronika - jak już pisałem dobrze jest mieć płytkę sterującą - koniecznie z wyjściem na zewnętrzne regulatory (ESC). No i oczywiście potrzebujesz dwóch regli. Co do amperażu to regle wybierasz wiedząc już jakie chcesz mieć silniki. Wybierasz tak by regle miały więcej A niż mogą "skonsumować" silniki. Dobierając elektronikę bardzo uważnie i CIERPLIWIE czytaj opisy poszczególnych elementów. Regle muszą być dwukierunkowe, najlepiej programowalne. Wszystko musi być w stanie pracować przy założonym zasilaniu.

W ogóle... budowa modelu czołgu z autorskimi rozwiązaniami to zabawa dla cierpliwych. Po przemyśleniu tego co napisałem musisz też podliczyć budżet. Napęd na bezszczotkach będzie trochę droższy od standardu Heng Longa...

_________________
Fotki z Saumur - viewtopic.php?f=78&t=1565



Za ten post autor vanHasen otrzymał podziękowania - 2 UZI(7 sty 2017, o 22:49), Zielony(7 sty 2017, o 22:31)
Ocena:20%
 
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 sty 2017, o 22:29 
Offline
plutonowy
Avatar użytkownika

Wiek: 48

Dołączył(a): 2 gru 2016, o 21:03
Posty: 282
Lokalizacja: Slaskie
Podziękował : 6 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Mozilla Mozilla
Android Android
Screen Resolution: 357 x 595 357 x 595
Dziękuję.
Dużo naświetliłeś. Niestety moje braki są na tyle duże, że nie będę umiał skorzystać z tego co napisałeś.
Raczej skończy się na metodzie prób i błędów.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 7 sty 2017, o 22:54 
Offline
generał brygady
Avatar użytkownika

Wiek: 46

Dołączył(a): 18 maja 2013, o 14:25
Posty: 6523
Lokalizacja: Świdnica
Podziękował : 268 razy
Otrzymał podziękowań: 278 razy
Firefox 50.0 Firefox 50.0
Windows 7 (Seven) 64 bits Windows 7 (Seven) 64 bits
Screen Resolution: 1280 x 720 1280 x 720
Model: Szpetman "Żądło"
Utopia "PL-01"
Ponieważ zawodowo projektuje i buduje różne rzeczy to powiem ci tyle że metoda prób i błędów to dopiero kosztowna droga :he
Tak wiec nie poddawaj się, przemyśl sprawę, ucz się, analizuj, wybierz najlepsza opcje, a na pewno się uda :ok

_________________
Per aspera ad astra !


http://www.ipmspolska.org.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 sty 2017, o 00:02 
Offline
podpułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 36

Dołączył(a): 7 sty 2014, o 18:21
Posty: 4113
Lokalizacja: Piotrowice koło Zatora ;)
Podziękował : 30 razy
Otrzymał podziękowań: 305 razy
Firefox 50.0 Firefox 50.0
Windows 7 (Seven) 64 bits Windows 7 (Seven) 64 bits
Screen Resolution: 1280 x 1024 1280 x 1024
Model: ze mnie :P
Z tymi watami to chciałem tak napisać "łopatologicznie" :oops:
Konrad napisał bardzo dobre podsumowanie :ok
Ja tylko dodam iż nie zawsze outrunery mają większy moment - przy momencie obrotowym liczy się tez ilu polowy jest silnik oraz jego uzwojenie (uzwojenie silnika często określane jest literką "T" - dla przykładu silnik HPI Saturn ma 20T - czyli jest 20-sto zwojowy). Im mniej uzwojenia w silniku tym wyższa moc i wyższe obroty, natomiast im uzwojenia jest więcej tym silnik ma więcej momentu obrotowego.
Np silnik 10T ma wyższą moc i obroty od silnika 15T, ale za to silnik 15T ma większy moment obrotowy.
Metoda działania podobna do zasady działania cewki indukcyjnej - ale o tym już się nie będę rozpisywał ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 sty 2017, o 00:54 
Offline
pułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 43

Dołączył(a): 30 lip 2012, o 09:16
Posty: 4569
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 4 razy
Otrzymał podziękowań: 154 razy
Google Chrome 55.0.288 Google Chrome 55.0.288
Windows 7 (Seven) 64 bits Windows 7 (Seven) 64 bits
Screen Resolution: 1920 x 1080 1920 x 1080
Model: Leopard 2A5
T-34
Tiger I
"Can you imagine what I would do if I could do all I can?"
O, i jeszcze się czegoś nauczyłem :) Dziękuję.

Zielony - prosiłeś bym konkretnie jakiś silnik polecił. Jak widzisz - nie jest to takie proste.
Myślę że najłatwiejszym rozwiązaniem jest iść drogą podmiany silnika szczotkowego na bezszczotkę w stalowej łożyskowanej przekładni HL. Do niej można dodać łożysko - podparcie osi napędowej przy przejściu przez burtę.
Jak UZI wspomniał - nie jest to najlepsza droga... ale łożyska zapasowe można znaleźć i mieć je jako części zamienne.

Czy komuś się udało zmielić stalowe zębatki?

_________________
Fotki z Saumur - viewtopic.php?f=78&t=1565


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 sty 2017, o 03:02 
Offline
podpułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 36

Dołączył(a): 16 cze 2013, o 19:14
Posty: 3954
Lokalizacja: Szczyrk
Podziękował : 103 razy
Otrzymał podziękowań: 142 razy
Google Chrome Mobile 55.0.288 Google Chrome Mobile 55.0.288
Android Android
Screen Resolution: 360 x 640 360 x 640
Model: IS-7 drukowany
Abrams SEP Tusk
Maus
SU-152
Jagdtiger
Ja pokrzywiłem ośki w stalowych przekładniach.

_________________
Nasz FB: https://www.facebook.com/rctankpl/


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL