RCTANK.PL forum modelarskie czołgi RC
http://rctank.pl/forum/

Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny...
http://rctank.pl/forum/viewtopic.php?f=77&t=1235
Strona 1 z 4

Autor:  adikx5 [ 9 cze 2015, o 21:24 ]
Tytuł:  Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny...

Jako,że o silnikach prądu stałego BR (ang. brushes - szczotkowe) i BL (ang. brushless - bezszczotki) można napisać sporej ilości stronicową lekturę, to postaram się przybliżyć niektóre ważne aspekty co do doboru i użytkowania.

Silniki szczotkowe BR:
jak sama nazwa posiadają szczotki, które z biegiem czasu się "wycierają" i o ile można je wymienić to w wypadku naszych modeli są one raczej niewymienne - można się pokusić o wymianę,ale sama konstrukcja zamkniętej puszki silnika nie jest do tej wymiany przygotowana.
Dodatkowo elementem zużywającym się jest komutator.

Silniki bezszczotkowe BL:
różnicą w tych silnikach jest to,że na wałku/osi silnika jest magnes,a uzwojenie znajduje się w obudowie puszki. Nie posiadają szczotek, dzięki czemu praca silnika jest cichsza, silnik ma wyższą sprawność energetyczną oraz mniej się grzeje.
O tym wszystkim można poczytać "w internetach" - dla ciekawskich :D

Niezależnie czy to silnik BR, czy BL istnieją dla nich te same właściwości, takie jak:
- im więcej silnik ma zwoi (w przypadku BR na komutatorze, natomiast BL "na" obudowie) tym posiada on większy moment obrotowy, ale jego moc jest mniejsza oraz ma mniejsze obroty
- im zwoi jest mniej tym silnik ma mniejszy moment obrotowy,ale za to większą moc i większe obroty
- parametry obrotów podaje się w skrócie "kv" - obrotów na Volt - czyli jeśli silnik ma 500kv, to przy zasilaniu 7,4V da nam 3700 obrotów na minutę. Dla silnika 1500kv przy zasilaniu 12V będzie to 18000 obrotów na minutę, itd...
- silniki modelarskie podzielone są na "klasy", np: te które org napędzają obrót wieży w modelach HL to klasa 160, napędowe w org przekładniach to 280.

Dlatego m.in. VanHasen rekomenduje (podobnie jak ja) stosowanie bezszczotek - są mniej awaryjne i o wiele sprawniejsze.

Należy pamiętać o dobraniu silnika o mniejszej lub równej mocy jaką oferuje nam sterownik/regulator/esc!
a tu mały przykład z niedobrania silnika do mocy sterownika:
Śliniki to 380-tki z tankarmy.com, a reglem była elektronika HL.
Elektronika na szczęście wytrzymała,ale nie wytrzymały konektory na płytce - stopiły się...
Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:



Gdyby ktoś miał jakieś pytania odnośnie silników to prosze pytac tutaj lub na PW spox

Autor:  Greif [ 11 cze 2015, o 11:07 ]
Tytuł:  Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny..

Czołem
No to ja zapytam, w modelu pz III HL chciałbym wymienić silnik i i czy da się zmienić aby pojazd nie był "narowisty". Model generalnie czysto rekreacyjny bez jakiś planów na jazdę terenową, wolałbym jednak aby był nieco wolniejszy.
Pozdrawiam

Autor:  adikx5 [ 11 cze 2015, o 11:13 ]
Tytuł:  Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny..

Greif napisał(a):
Czołem
No to ja zapytam, w modelu pz III HL chciałbym wymienić silnik i i czy da się zmienić aby pojazd nie był "narowisty". Model generalnie czysto rekreacyjny bez jakiś planów na jazdę terenową, wolałbym jednak aby był nieco wolniejszy.
Pozdrawiam

Trzeba by zamontować silnik z większą ilością zwoi - jednak o te informacje będzie ciężko, bo pewnie nawet producent ich nie poda/posiada... :(
Może zmiana przekładni na 4.1 czy też dostępne na rctank.de 5.1?

Autor:  madeira [ 11 cze 2015, o 13:10 ]
Tytuł:  Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny..

Cześć Grief!!!
Zakładaj warsztat z Pz. III!! Przekładnie 4:1 dają radę. :)

Autor:  Greif [ 11 cze 2015, o 13:24 ]
Tytuł:  Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny..

Dzięki
Z warsztatem to na razie nie będę szalał :P może się kiedyś zmobilizuje i jakieś błotniki, albo przynajmniej pokrycie do nich wytrawię... na chwilę obecną co najwyżej zmienię przekładnię jak sugerujecie, a czasu mam coraz mniej a od stycznia całkiem mało bo 2 pociecha w drodze ;)
Mają takie cosik http://www.rctank.de/51-PRO-steel-gearb ... hort-axles czyli powinno być ok?
Pozdrawiam

Autor:  UZI [ 11 cze 2015, o 13:35 ]
Tytuł:  Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny..

Zmiana przekładni robi dobra robotę, do ideału może trochę daleko, ale różnica jest znacząca :ok

Autor:  kevin [ 11 cze 2015, o 13:46 ]
Tytuł:  Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny..

UZI napisał(a):
Zmiana przekładni robi dobra robotę, do ideału może trochę daleko, ale różnica jest znacząca :ok


Dokładnie synu!
Jeszcze trzeba nakleić nr 3849-1 na pancerz wieży i wtedy będzie gotowy!

:he

Autor:  kapalek [ 12 cze 2015, o 06:58 ]
Tytuł:  Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny..

to tak podsumowując jest sens wymiany silników pod aparaturę Heng Long?

Autor:  adikx5 [ 12 cze 2015, o 09:04 ]
Tytuł:  Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny..

kapalek napisał(a):
to tak podsumowując jest sens wymiany silników pod aparaturę Heng Long?

Sens na pewno jakiś jest - większy moment obrotowy na starcie, ale nie będzie to aż tak odczuwalne jak zastosowanie silników BL - jednak z tym wiążą się już koszty - trzeba wymienić sterownik, dokupić odpowiednie regulatory z reversem (wstecznym)...

Autor:  SirWolk [ 22 cze 2015, o 15:00 ]
Tytuł:  Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny..

Czy do tych silników są jakieś kondensatory dolutowane, bo nie mogę się dopatrzyć z fotek?

Strona 1 z 4 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/