RCTANK.PL forum modelarskie czołgi RC http://rctank.pl/forum/ |
|
Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny... http://rctank.pl/forum/viewtopic.php?f=77&t=1235 |
Strona 1 z 4 |
Autor: | adikx5 [ 9 cze 2015, o 21:24 ] |
Tytuł: | Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny... |
Jako,że o silnikach prądu stałego BR (ang. brushes - szczotkowe) i BL (ang. brushless - bezszczotki) można napisać sporej ilości stronicową lekturę, to postaram się przybliżyć niektóre ważne aspekty co do doboru i użytkowania. Silniki szczotkowe BR: jak sama nazwa posiadają szczotki, które z biegiem czasu się "wycierają" i o ile można je wymienić to w wypadku naszych modeli są one raczej niewymienne - można się pokusić o wymianę,ale sama konstrukcja zamkniętej puszki silnika nie jest do tej wymiany przygotowana. Dodatkowo elementem zużywającym się jest komutator. Silniki bezszczotkowe BL: różnicą w tych silnikach jest to,że na wałku/osi silnika jest magnes,a uzwojenie znajduje się w obudowie puszki. Nie posiadają szczotek, dzięki czemu praca silnika jest cichsza, silnik ma wyższą sprawność energetyczną oraz mniej się grzeje. O tym wszystkim można poczytać "w internetach" - dla ciekawskich Niezależnie czy to silnik BR, czy BL istnieją dla nich te same właściwości, takie jak: - im więcej silnik ma zwoi (w przypadku BR na komutatorze, natomiast BL "na" obudowie) tym posiada on większy moment obrotowy, ale jego moc jest mniejsza oraz ma mniejsze obroty - im zwoi jest mniej tym silnik ma mniejszy moment obrotowy,ale za to większą moc i większe obroty - parametry obrotów podaje się w skrócie "kv" - obrotów na Volt - czyli jeśli silnik ma 500kv, to przy zasilaniu 7,4V da nam 3700 obrotów na minutę. Dla silnika 1500kv przy zasilaniu 12V będzie to 18000 obrotów na minutę, itd... - silniki modelarskie podzielone są na "klasy", np: te które org napędzają obrót wieży w modelach HL to klasa 160, napędowe w org przekładniach to 280. Dlatego m.in. VanHasen rekomenduje (podobnie jak ja) stosowanie bezszczotek - są mniej awaryjne i o wiele sprawniejsze. Należy pamiętać o dobraniu silnika o mniejszej lub równej mocy jaką oferuje nam sterownik/regulator/esc! a tu mały przykład z niedobrania silnika do mocy sterownika: Śliniki to 380-tki z tankarmy.com, a reglem była elektronika HL. Elektronika na szczęście wytrzymała,ale nie wytrzymały konektory na płytce - stopiły się... Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Gdyby ktoś miał jakieś pytania odnośnie silników to prosze pytac tutaj lub na PW |
Autor: | Greif [ 11 cze 2015, o 11:07 ] |
Tytuł: | Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny.. |
Czołem No to ja zapytam, w modelu pz III HL chciałbym wymienić silnik i i czy da się zmienić aby pojazd nie był "narowisty". Model generalnie czysto rekreacyjny bez jakiś planów na jazdę terenową, wolałbym jednak aby był nieco wolniejszy. Pozdrawiam |
Autor: | adikx5 [ 11 cze 2015, o 11:13 ] |
Tytuł: | Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny.. |
Greif napisał(a): Czołem No to ja zapytam, w modelu pz III HL chciałbym wymienić silnik i i czy da się zmienić aby pojazd nie był "narowisty". Model generalnie czysto rekreacyjny bez jakiś planów na jazdę terenową, wolałbym jednak aby był nieco wolniejszy. Pozdrawiam Trzeba by zamontować silnik z większą ilością zwoi - jednak o te informacje będzie ciężko, bo pewnie nawet producent ich nie poda/posiada... Może zmiana przekładni na 4.1 czy też dostępne na rctank.de 5.1? |
Autor: | madeira [ 11 cze 2015, o 13:10 ] |
Tytuł: | Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny.. |
Cześć Grief!!! Zakładaj warsztat z Pz. III!! Przekładnie 4:1 dają radę. |
Autor: | Greif [ 11 cze 2015, o 13:24 ] |
Tytuł: | Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny.. |
Dzięki Z warsztatem to na razie nie będę szalał może się kiedyś zmobilizuje i jakieś błotniki, albo przynajmniej pokrycie do nich wytrawię... na chwilę obecną co najwyżej zmienię przekładnię jak sugerujecie, a czasu mam coraz mniej a od stycznia całkiem mało bo 2 pociecha w drodze Mają takie cosik http://www.rctank.de/51-PRO-steel-gearb ... hort-axles czyli powinno być ok? Pozdrawiam |
Autor: | UZI [ 11 cze 2015, o 13:35 ] |
Tytuł: | Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny.. |
Zmiana przekładni robi dobra robotę, do ideału może trochę daleko, ale różnica jest znacząca |
Autor: | kevin [ 11 cze 2015, o 13:46 ] |
Tytuł: | Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny.. |
UZI napisał(a): Zmiana przekładni robi dobra robotę, do ideału może trochę daleko, ale różnica jest znacząca Dokładnie synu! Jeszcze trzeba nakleić nr 3849-1 na pancerz wieży i wtedy będzie gotowy! |
Autor: | kapalek [ 12 cze 2015, o 06:58 ] |
Tytuł: | Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny.. |
to tak podsumowując jest sens wymiany silników pod aparaturę Heng Long? |
Autor: | adikx5 [ 12 cze 2015, o 09:04 ] |
Tytuł: | Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny.. |
kapalek napisał(a): to tak podsumowując jest sens wymiany silników pod aparaturę Heng Long? Sens na pewno jakiś jest - większy moment obrotowy na starcie, ale nie będzie to aż tak odczuwalne jak zastosowanie silników BL - jednak z tym wiążą się już koszty - trzeba wymienić sterownik, dokupić odpowiednie regulatory z reversem (wstecznym)... |
Autor: | SirWolk [ 22 cze 2015, o 15:00 ] |
Tytuł: | Re: Silniki elektryczne - czyli jak napędzić nasze maszyny.. |
Czy do tych silników są jakieś kondensatory dolutowane, bo nie mogę się dopatrzyć z fotek? |
Strona 1 z 4 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |