Witaj Gościu, tutaj możesz się zarejestrować i uzyskać pełny dostęp na tej stronie
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

RCTANK.PL forum modelarskie czołgi RC

Czołgi RC w skali 1:16, 1:10, 1:6; Tamiya, Heng Long i inne

Ogłoszenia
Wszystkiego najlepszego
Kobi
dzokr






Teraz jest 28 mar 2024, o 12:47

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Regulamin działu


Kliknij, aby przejrzeć regulamin



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 lut 2013, o 21:43 
Offline
mł. chorąży
Avatar użytkownika

Wiek: 48

Dołączył(a): 5 kwi 2012, o 18:12
Posty: 729
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 15 razy
Google Chrome 25.0.136 Google Chrome 25.0.136
Windows XP Windows XP
Screen Resolution: 1280 x 800 1280 x 800
Skoro powstało forum dla czołgów to chciałbym podzielić się swoim "domowym" sposobem uzyskania 2 biegów w czołgach. To wszystko zaczęło się w 2009 od mojego pierwszego modelu czołgu w skali 1/16 czyli T34.
Oczywiście seryjne przekładnie były do niczego.
Pierwszym etapem było wstawienie przekładni od czołgów HL. To już znacznie poprawiło trakcję jednak modle był w dalszym ciągu za szybki. Postanowiłem troszkę zmodernizować ten układ. Założenie było takie żeby nie naruszać przekładni głównych
W ten sposób powstał mój pomysł żeby dostawiać drugie przekładnie do tych pierwszych. I efekt był bardzo dobry. Uzyskałem w ten sposób 2 prędkości do jazdy normalnej oraz do terenu.
Filmu które tutaj pokaże pochodzą z 2009 w tym czasie czołgi przeszły lekkie modyfikacje tego wariantu (zamiast całych przekładni później wkładałem tylko tryby i silniczki jako drugi bieg)

Tak to wygląda w przypadku T34 (mój ulubiony) elektronika oparta na HL



A tak T34 jeździ wyposażony w 2 biegi:



Układ 2 biegów z zastosowaniem elektroniki Tamiya (KW-1)



a tak jeździ KW:



W pozostałych modelach są takie same układy

Podstawową i najbardziej widoczna wadą jest brak miejsca na baterie. Można co prawda rozbić cąły pakiet na pojedyncze akumulatorki i gdzieś je upchnąć w środku ale było by to zbyt drogie.

Zdaje sobie sprawę że to rozwiązanie jest mało efektowne ale innego taniego i w miarę prostego sposobu nie znalazłem.
Mam nadzieję że być może to zainspiruje kolegów do wspólnego stworzenia w pełni "kompaktowej" przekładni 2 biegowej.

Pozdrawiam :england
:england


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lut 2013, o 21:53 
Offline
plutonowy
Avatar użytkownika

Wiek: 44

Dołączył(a): 27 sie 2012, o 13:04
Posty: 301
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 1 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy
Firefox 18.0 Firefox 18.0
Windows XP Windows XP
Screen Resolution: 1280 x 800 1280 x 800
Model: T-55 Merida, T-90M, Sherman Firefly
Pomysł jest bardzo dobry i co najważniejsze bardzo prosty w wykonaniu :ok

W moim odczuciu właśnie największa wada do zupełny brak miejsca za sprawą dodatkowych przekładni a pakietu "na masce" nie dopuszczam :).

Moim zdaniem w dobie silników bezszczotkowych dwubiegowa przekładnia nie jest bezwzględnie konieczna. Wydaje mi się, że jest to kwestia dobrania dobrej przekładni jednobiegowej i bezszczotki.

Pojawia się oczywiście problem z elektroniką. Ja zwykle mam dwa regle (lubię mieć każdą gąsienicę na osobnym drążku), ale nawet w przypadku zastosowania elektroniki Tamiyi da się obejść kwestię standardowego wbudowanego regulatora dwusilnikowego (tu konieczna jest niestety w miarę dobra aparatura pozwalająca miksować ze sobą kanały).

Reasumując - pomysł, wykonanie, działanie, efektywność super. Wada - zupełny brak miejsca i duży problem z pakietem.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lut 2013, o 22:03 
Offline
mł. chorąży
Avatar użytkownika

Wiek: 48

Dołączył(a): 5 kwi 2012, o 18:12
Posty: 729
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 15 razy
Google Chrome 24.0.131 Google Chrome 24.0.131
Windows XP Windows XP
Screen Resolution: 1920 x 1080 1920 x 1080
Ja nie mam zupełnie doświadczenia z bezszczotkami dlatego nie wiem jak mogą się zachowywać.
Jeśli bezszczotki mają duży moment przy małych obrotach i mogą płynnie pracować przy dużym obciążeniu to jak najbardziej.
Musi ktoś spróbować i wtedy z chęcią bym zobaczył jak by to działało. Może rzeczywiście wtedy nie były by potrzebne biegi.
Ale póki nie zobaczę nie uwierzę.... :frank

ps Ted a do swojego T55 nie będziesz wrzucał bezszczotek?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lut 2013, o 22:14 
Offline
plutonowy
Avatar użytkownika

Wiek: 44

Dołączył(a): 27 sie 2012, o 13:04
Posty: 301
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 1 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy
Firefox 18.0 Firefox 18.0
Windows XP Windows XP
Screen Resolution: 1280 x 800 1280 x 800
Model: T-55 Merida, T-90M, Sherman Firefly
Wszystko zależy jak to się będzie zachowywało w terenie. Jeżeli będzie za słaby przy małych prędkościach dostanie właśnie bezszczotki i przekładnie modelcrafta.

Ja w czołgach bezszczotek jeszcze nie montowałem. Opieram się jedynie na doświadczeniach z trialu gdzie w momencie gdy pojawiły się na rynku zupełnie bezzasadne stało się dobieranie przełożeń, przekładni itd.

Dobrze dobrana bezszczotka oferuje na minimalnych obrotach bardzo duży moment. Dla mnie wciąż wzorem jest leciwy już sensorowany Novak Goat - jeździł w Starze 6x6, wszystkich moich trialówkach, BRDM ie i zawsze miałem bardzo precyzyjną i mocną jazdę powolutku oraz w razie potrzeby dużą prędkość ;).

Jedyne czego trzeba przy silniku bezszczotkowym to dobra i wytrzymała przekładnia.

Ceny tych silników również powoli wyrównują się ze szczotkami, zwłaszcza przy zakupach z HK.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lut 2013, o 22:25 
Offline
mł. chorąży
Avatar użytkownika

Wiek: 48

Dołączył(a): 5 kwi 2012, o 18:12
Posty: 729
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 15 razy
Google Chrome 24.0.131 Google Chrome 24.0.131
Windows XP Windows XP
Screen Resolution: 1920 x 1080 1920 x 1080
Czyli akurat tego potrzeba duży moment i wolna jazda oraz w razie potrzeby prędkość.
Jestem ciekaw czy znajdzie się pionier z bezszczotkami w czołgach bo to co mówisz Ted brzmi bardzo bardzo obiecująco...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lut 2013, o 08:22 
Offline
st. chorąży
Avatar użytkownika

Wiek: 51

Dołączył(a): 21 gru 2011, o 22:12
Posty: 1081
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 15 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy
Safari Mobile 6.0 Safari Mobile 6.0
iPad iPad
Screen Resolution: 768 x 1024 768 x 1024
To żadne pionierstwo, planowałem od początku bezszczotki więc pewnie przypadnie mi zaszczyt być pierwszym :) chyba, że Vanhasen już zastosował :)
Później otworzę wątek z projektem open source dotyczącego uniwersalnego napędu pod każdy model czołgu :)

Pozdr


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lut 2013, o 10:42 
Offline
pułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 43

Dołączył(a): 30 lip 2012, o 09:16
Posty: 4566
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 4 razy
Otrzymał podziękowań: 153 razy
Firefox 19.0 Firefox 19.0
Windows 7 (Seven) Windows 7 (Seven)
Screen Resolution: 1366 x 768 1366 x 768
Model: Leopard 2A5
T-34
Tiger I
"Can you imagine what I would do if I could do all I can?"
Nie, moja wiedza o bezszczotkach rest równa zeru - ale w planie mam to zmienić :)
Jeśli ruszę z Rosomakiem to będą nawet cztery bezszczotki.

_________________
Fotki z Saumur - viewtopic.php?f=78&t=1565


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lut 2013, o 15:06 
Offline
mł. chorąży
Avatar użytkownika

Wiek: 48

Dołączył(a): 5 kwi 2012, o 18:12
Posty: 729
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 15 razy
Google Chrome 24.0.131 Google Chrome 24.0.131
Windows XP Windows XP
Screen Resolution: 1920 x 1080 1920 x 1080
Sławek trzymam kciuki za ten projekt z bezszczotka bo to akurat jest bardzo bardzo potrzebne i nie ukrywam ciekaw jestem efektów..

:england


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lut 2013, o 23:28 
Offline
szeregowy
Avatar użytkownika

Wiek: 38

Dołączył(a): 22 sty 2012, o 10:28
Posty: 11
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Firefox 19.0 Firefox 19.0
Windows 7 (Seven) Windows 7 (Seven)
Screen Resolution: 1680 x 1050 1680 x 1050
Model: class atles 936
ZETOR 16145 TURBO
Nie wiem na ile miejsce pozwoli, ale jak zastosować przekładnie od wkrętarki makita z 2 biegami przełączanie odbywało by się na jednym serwie dwie przekładnie wyjście z przekładni na 2 trybach skośnych plus łożyska. Przekładnie te są planetarne zapewniają duży moment obrotowy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 9 kwi 2013, o 12:09 
Offline
mł. chorąży
Avatar użytkownika

Wiek: 48

Dołączył(a): 5 kwi 2012, o 18:12
Posty: 729
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 15 razy
Google Chrome 26.0.141 Google Chrome 26.0.141
Windows XP Windows XP
Screen Resolution: 1920 x 1080 1920 x 1080
Chciałem sobie pojeździć T55 a tutaj niespodzianka. Model strasznie ciężko jeździł. Okazało się że winę za to ponosi łożysko (po wcześniejszych jazdach brud i wilgoć zrobiła swoje i igiełki w łożysku przestały się kręcić):

Obrazek

Wywaliłem te łożyska od razu w T55 i BAT i wstawiłem zwykłe tulejki mosiężne. Nie powinno być już niespodzianek

:england


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL