Witaj Gościu, tutaj możesz się zarejestrować i uzyskać pełny dostęp na tej stronie
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

RCTANK.PL forum modelarskie czołgi RC

Czołgi RC w skali 1:16, 1:10, 1:6; Tamiya, Heng Long i inne

Ogłoszenia
Wszystkiego najlepszego
Kobi
dzokr






Teraz jest 28 mar 2024, o 22:04

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 cze 2014, o 12:02 
Offline
Avatar użytkownika

Wiek: 40

Dołączył(a): 25 lut 2013, o 12:22
Posty: 3340
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 83 razy
Otrzymał podziękowań: 148 razy
Firefox 30.0 Firefox 30.0
Windows XP Windows XP
Screen Resolution: 1280 x 1024 1280 x 1024
Model: Tiger I 1331
King Tiger 222
M1A2 Abrams SEP
Będę nudził. :)
Można powiedzieć, że nabyłem od Sławka tytułową elektronikę. Piszę "można powiedzieć", bo jeszcze nie płacona. :D Zamiast planowanego Clarka trafi ona do Tygrysa. Nie śmiałem marzyć o Elmodzie, a tu taka historia. Zakładam wątek, bo mam kilka pytań z tym wszystkim związanych.
Pytanie na dziś to kwestia silników. Zacząłem się zastanawiać czy nie spróbować być hardcorem i nie wsadzić do Tygrysa silników bezszczotkowych. Jak mi wyjaśniono, płyta EcoFlex przystosowana jest poprzez trójpinowe wyjścia właśnie do takiego typu napędu. No więc jak wiecie obecnie na pokładzie mam przekładnie metalową 3:1 Mato. Jak sobie spojrzałem na przykładowy sklep z silnikami bezszczotkowymi, to ich wymiary to np. 27,8 mm średnicy i 30 mm długości. Mam obawy, że mi się to nie zmieści. Muszę jednak się upewnić i pomierzyć co trzeba. Załóżmy jednak, że upcham to wszystko w wannie Tygrysa. Vanhasen wrzucił do swojego Teciaka kontrolery ECS. Czy dobrze zrozumiałem na jednej ze stron internetowych, że mają one związek z baterią typu Lipo? Czy takie kontrolery są konieczne?
Opcją drugą, o której wiem od doświadczonych kolegów z forum ;) jest kupienie sterowników do standartowych silników które mam.
I teraz pytanie -czy rybki czy akwarium?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 cze 2014, o 12:31 
Offline
pułkownik

Wiek: 45

Dołączył(a): 23 paź 2013, o 08:41
Posty: 4882
Lokalizacja: u nas na BYTKOWIE! :D
Podziękował : 199 razy
Otrzymał podziękowań: 182 razy
Safari Mobile 5.1 Safari Mobile 5.1
iPad iPad
Screen Resolution: 768 x 1024 768 x 1024
Model: VI B Königstiger
VI A Tiger-w warsztacie naprawczym
Stug III-w budowie
Opel Blitz-wóz zaopatrzenia
Opel Blitz-wóz techniczny
Sd.Kfz. 3a-wóz warsztat naprawczy
Sd.Kfz. 9 FAMO w budowie
Yoga-pies :)
Bezszczotki bezapelacyjnie jak masz dłubać, to porządnie.
Vanbasten wszystko Ci wytłumaczy jak wróci z disco :D


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 cze 2014, o 12:52 
Offline
pułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 43

Dołączył(a): 30 lip 2012, o 09:16
Posty: 4566
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 4 razy
Otrzymał podziękowań: 153 razy
Mozilla Mozilla
Windows 7 (Seven) Windows 7 (Seven)
Screen Resolution: 1366 x 768 1366 x 768
Model: Leopard 2A5
T-34
Tiger I
"Can you imagine what I would do if I could do all I can?"
kevin napisał(a):
Vanbasten


Hej... z piłek to ja toleruję tylko takie do metalu ;)
CO do bezszczotek - jak najbardziej popieram plan ich użycia. Napiszę coś więcej za parę godzin.

_________________
Fotki z Saumur - viewtopic.php?f=78&t=1565


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 cze 2014, o 10:08 
Offline
pułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 43

Dołączył(a): 30 lip 2012, o 09:16
Posty: 4566
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 4 razy
Otrzymał podziękowań: 153 razy
Mozilla Mozilla
Windows 7 (Seven) Windows 7 (Seven)
Screen Resolution: 1366 x 768 1366 x 768
Model: Leopard 2A5
T-34
Tiger I
"Can you imagine what I would do if I could do all I can?"
Moja przygoda z elmodem w wersji flex zaczęła się od próby użycia silników szczotkowych w modelu docelowo ważącym 8kg. Mimo porad kilku kolegów bym nie szedł tą drogą wybrałem teoretycznie najmocniejsze silniki 12v, jakie znalazłem z przekładnią dającą maksymalne obroty rzędu 500/min (bo celowałem w prędkość maksymalną pasującą do oryginału, liczyłem też momenty obrotowe i wyszło że będzie ok... nie doceniłem oporów). Do modelu wsadziłem lipo 3S - 11,1V, a i tak skończyło się to nie za dobrze - model idzie jak burza do przodu... Ale pojedynczy silnik jest za słaby by "pchnąć" jedną stronę modelu przy zakręcaniu. W efekcie powstał czołg, który nie skręca :( Stało się tak dlatego, że nie chciałem "przehandlować" prędkości maksymalnej za siłę. Gdybym użył tych samych silników z większym przełożeniem (a jak najbardziej można - pololu ma dużo przekładni do wyboru) model skręcałby lepiej, ale byłby powolniejszy na prostej. Reasumując - jeśli się chce mieć model szybki i zwrotny to trzeba bardzo mocnych silników i 12v szczotki (z którymi miałem styczność) się do tego nie nadają.

Ok, to od początku - te trzy piny w elmodzie są wyjściami do podłączenia regulatora prędkości silników, inaczej ESC. Ich obecność (zamiast wbudowanego regla szczotkowego) daje możliwość dobrania sobie czy się chce mieć regulator szczotkowy, czy bezszczotkowy, jaką ma on mieć moc (ile A) i na jakim napięciu ma działać (co łączy się z doborem baterii). Duże modele prawdopodobnie wykorzystują 24V elektronikę i silniki ze skuterów elektrycznych.
Można podpiąć regiel DWUKIERUNKOWY szczotkowy i używać zwykłych przekładni, albo kombinować z bezszczotką (i tutaj też koniecznie regulator dwukierunkowy).
Kombinacja to budowa lub dobranie do silnika bezszczotkowego przekładni w taki sposób, by osiągnąć odpowiednie obroty maksymalne i maksymalną siłę.

Trzeba brać pod uwagę następujące parametry:
- docelowe obroty maksymalne, jakie się chce osiągnąć (czyli - z jaką prędkością obracało się koło napędowe w prawdziwym czołgu, który kopiujemy),
- kV silnika bezszczotkowego (parametr pokazuje o ile wzrastają obroty przy wzroście napięcia zasilania o 1V),
- napięcie zasilania (czyli jaką baterię obstawiamy - 2S, 3S, czy inną),
- przełożenie przekładni.

Czyli przykładowo - obstawiając zasilanie 3S (11,1V), silnik 910kV trzeba przekładni 1:20 by osiągnąć teoretyczne maksymalne obroty 505/min ((910x11,1)/20=505). W teciaku mam przełożenie 1:19 z ogonkiem, silniki 1100kV o mocy 550W, czyli wyjściowe obroty maksymalne mam troszkę większe (co za tym idzie - mniejszy moment obrotowy - siłę) i model chce odlecieć :)
Taki zestaw w porównaniu z użytą przeze mnie wcześniej szczotką serio jest potężny (3x mocniejszy?) - podjazd pod górkę 45stopni jest problemem jedynie ze względu na utratę przyczepnosci, model zakręca wręcz w miejscu. To jest na tyle duża moc, że przy następnym podejściu chcę użyć silników mających mniej Watów.

Myślę że jak chcesz iść w kierunku bezczotek a nie masz możliwości budowy własnej przekładni to policz zęby na kolejnych zębatkach standardowej stalowej przekładni do HL (ale solidnej). Znając liczby zębów sąsiadujących zębatek można policzyć całkowite przełożenie, które daje przekładnia i do niego (oraz do zasilania) dobrać silniczki z odpowiednik kV. Polecam zabawę w excelu :)
Potem wystarczy pokombinować i podmienić silniki w przekładni - widziałem że jeden z kolegów na niemieckim forum tak zrobił i przekładnia wytrzymała.

_________________
Fotki z Saumur - viewtopic.php?f=78&t=1565



Za ten post autor vanHasen otrzymał podziękowanie od madeira(30 cze 2014, o 06:31)
Ocena:10%
 
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 cze 2014, o 06:33 
Offline
Avatar użytkownika

Wiek: 40

Dołączył(a): 25 lut 2013, o 12:22
Posty: 3340
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 83 razy
Otrzymał podziękowań: 148 razy
Firefox 30.0 Firefox 30.0
Windows XP Windows XP
Screen Resolution: 1280 x 1024 1280 x 1024
Model: Tiger I 1331
King Tiger 222
M1A2 Abrams SEP
Dzięki vanhasen!
Zęby w przekładni policzę i dam znać. Jak pisałem producent deklaruje 3:1. Czy mam rozumieć, że silniki bezszczotkowe kręcą się szybciej i dlatego trzeba większego przełożenia?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 cze 2014, o 07:40 
Offline
pułkownik
Avatar użytkownika

Wiek: 43

Dołączył(a): 30 lip 2012, o 09:16
Posty: 4566
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 4 razy
Otrzymał podziękowań: 153 razy
Mozilla Mozilla
Windows 7 (Seven) Windows 7 (Seven)
Screen Resolution: 1366 x 768 1366 x 768
Model: Leopard 2A5
T-34
Tiger I
"Can you imagine what I would do if I could do all I can?"
3:1 to raczej nazwa handlowa. Tam na pewno jest większe przełożenie.

_________________
Fotki z Saumur - viewtopic.php?f=78&t=1565


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 lip 2014, o 06:37 
Offline
Avatar użytkownika

Wiek: 40

Dołączył(a): 25 lut 2013, o 12:22
Posty: 3340
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 83 razy
Otrzymał podziękowań: 148 razy
Firefox 30.0 Firefox 30.0
Windows XP Windows XP
Screen Resolution: 1280 x 1024 1280 x 1024
Model: Tiger I 1331
King Tiger 222
M1A2 Abrams SEP
Dobra, odbijając nieco od przekładni..
Zanosi się na kupno aparatury. Chciałbym coś takiego:
http://allegro.pl/aparatura-turnigy-9xr-nastepca-9x-gw-6m-gratis-i4406641907.html
Podobno da się ją żenić z Elmodem przy pomocy oprogramowania (?) TankerX.
Co myślicie?

/W Tygrysie ogarnąłem burty kadłuba i dupsko. Na dniach powinny być zdjęcia/


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 lip 2014, o 07:20 
Offline
pułkownik

Wiek: 45

Dołączył(a): 23 paź 2013, o 08:41
Posty: 4882
Lokalizacja: u nas na BYTKOWIE! :D
Podziękował : 199 razy
Otrzymał podziękowań: 182 razy
Google Chrome 35.0.191 Google Chrome 35.0.191
Windows NT 64 bits Windows NT 64 bits
Screen Resolution: 1600 x 900 1600 x 900
Model: VI B Königstiger
VI A Tiger-w warsztacie naprawczym
Stug III-w budowie
Opel Blitz-wóz zaopatrzenia
Opel Blitz-wóz techniczny
Sd.Kfz. 3a-wóz warsztat naprawczy
Sd.Kfz. 9 FAMO w budowie
Yoga-pies :)
dość tanio... Pytanie czy pod Wawelem lub w pobliżu nie ma jakiegoś modelarskiego? Najlepiej pojechać wziąć do łapki, przymierzyć, posłuchać co ma, a czego brak. Ja bym tak zrobił.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 lip 2014, o 08:43 
Offline
pułkownik

Wiek: 45

Dołączył(a): 23 paź 2013, o 08:41
Posty: 4882
Lokalizacja: u nas na BYTKOWIE! :D
Podziękował : 199 razy
Otrzymał podziękowań: 182 razy
Opera 12.17 Opera 12.17
Windows 7 (Seven) 64 bits Windows 7 (Seven) 64 bits
Screen Resolution: 1366 x 768 1366 x 768
Model: VI B Königstiger
VI A Tiger-w warsztacie naprawczym
Stug III-w budowie
Opel Blitz-wóz zaopatrzenia
Opel Blitz-wóz techniczny
Sd.Kfz. 3a-wóz warsztat naprawczy
Sd.Kfz. 9 FAMO w budowie
Yoga-pies :)
zdecydowałeś?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 lip 2014, o 09:19 
Offline
st. chorąży
Avatar użytkownika

Wiek: 51

Dołączył(a): 21 gru 2011, o 22:12
Posty: 1081
Lokalizacja: Mielec
Podziękował : 15 razy
Otrzymał podziękowań: 23 razy
Google Chrome 36.0.198 Google Chrome 36.0.198
Windows 8 (Eight) 64 bits Windows 8 (Eight) 64 bits
Screen Resolution: 1366 x 768 1366 x 768
9X jest najtańsza i najpopularniejsza.
Żeby wgrać jej nowy soft, trzeba ją odrobinę przerobić. Nie ma podświetlenia, ale odbiorniki są tanie (po 8-9$)

Kolejna jest 9xR. Ona ma już podświetlenie, i lepszy soft. Ale ma już programator - jednak nie ma modułu do odbiorników, więc trzeba doliczyć około 30-40$ na moduł i odbiornik.
Też popularna do przeróbek.

No i nowa PRO - z opisów wygląda interesująco, ale też nie ma modułu i odbiornika.

Bardzo dobry opis przeróbek tych apek jest na naszym forum indu - http://rctruck.pl/forum/viewtopic.php?f ... 19&start=0 i tu http://rctruck.pl/forum/viewtopic.php?f=37&t=797

Pozdr


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL